بررسي بازار گوشيهاي تلفن همراه در سه ماهه اول سال 2007
بررسي بازار گوشيهاي تلفن همراه در سه ماهه اول سال 2007
بازگشت دوباره سامسونگ. گسترش بحران در موتورولا و خداحافظي بنكيو
هومن كبيري پرويزي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
معمولاً سه ماهه اول هر سال ميلادي دوره ركود تلقي ميشود، چرا كه در بسياري از كشورهايي كه در آمار فروش نقش عمدهاي دارند، سه ماهه چهارم هر سال كه منتهي به ايام كريسمس و سال نوي ميلادي است، فصل خريد است و پس از آن تا مدتي از اشتياق مصرفكنندگان براي خريد كاسته ميشود.
اين امر در آمار فروش اكثر توليدكنندگان محصولات الكترونيكي مصرفي به وضوح ديده ميشود. بازار تلفن همراه نيز در سه ماهه اول سال 2007 با چنين وضعيتي براي اغلب توليدكنندگان مواجه بود. اين بازار در سه ماهه اول سال 2007 رشدي ده درصدي را نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تجربه كرد و به رقم 4/256 ميليون دستگاه رسيد. اين در حالي بود كه ميزان فروش به نسبت سه ماهه چهارم سال 2007 با كاهشي 8/13 درصدي مواجه شد.
تنها شركتي كه توانست ركورد فروش خود را به نسبت سه ماهه چهارم سال 2006 افزايش دهد، سامسونگ بود. اين شركت توانست از اوضاع نابسامان موتورولا و نيز تعلل سونياريكسون استفاده كرده و جايگاه خود را در رده سوم تحكيم بخشد. وضعيت 5 توليدكننده اصلي بازار به شرح زير بوده است:
نوكيا: نوكيا در اين دوره موفق شد 1/91 ميليون دستگاه گوشي تلفن همراه به فروش رساند. اين شركت در سالهاي اخير توانسته است جايگاهي رويايي را براي خود رقم زند كه رسيدن به آن در يكي دو سال آينده عملي به نظر نميرسد. هرچند فروش نوكيا به نسبت سه ماهه چهارم سال 2006 كاهشي معادل 7/11 ميليون دستگاه را نشان ميدهد، وليكن از نقاط قوت عملكرد اين شركت ميتوان به نگه داشتن ميانگين قيمت فروش هر دستگاه در رقم 89 يورو اشاره كرد كه به كمك فروش بالاي گوشيهاي سري N اين شركت محقق گرديده است. اين در حالي است كه سهم بازار نوكيا در اين دوره 5/35 در صد بود كه به نسبت سه ماهه چهارم سال 2006 كاهشي 7/0 درصدي را نشان ميدهد.
موتورولا: عليرغم تغييرات گسترده در تيم مديريتي موتورولا و نيز تغييرات در استراتژي اين شركت براي افزايش سودآوري به جاي تمركز بر افزايش سهم بازار، اين شركت اين دوره را نيز با زياندهي پشتسر گذاشت. در حال حاضر فشار زيادي از طرف سهامداران به رهبري كارل آيكان؛ ميلياردر يهودي و از سهامداران عمده موتورولا؛ به اد زاندر مدير ارشد اجرايي موتورولا وارد ميگردد و حتي شايعاتي مبني بر استعفاي وي در هفتههاي گذشته به گوش رسيده است. از جمله مواردي كه مورد اعتراض سهامداران بوده است، سرمايهگذاري بيش از حد موتورولا براي خريد شركتهاي نرمافزاري و چندرسانهاي و عدم توجه به سلايق مصرفكنندگان و بخش طراحي بوده است.
موتورولا در اين دوره 4/45 ميليون دستگاه گوشي به فروش رساند، كه اين رقم حتي به نسبت دوره مشابه سال گذشته نيز كاهشي معادل 700 هزار دستگاه را نشان ميدهد. سهم بازار موتورولا از 5/21 درصد در سه ماهه چهارم سال گذشته با نزديك 4 درصد كاهش به 7/17 درصد كاهش يافته است. كه كاهشي نگرانكننده است. خصوصاً عملكرد خوب سامسونگ كه نزديكترين تعقيبكننده موتورولا است، اين نگراني را تشديد ميكند. اگر سياستهاي جديد زاندر هم نتواند اين شركت را از دشواريهاي موجود نجات دهد، آينده اين شركت با ابهامات بيشتري مواجه خواهد گرديد. از ديگر شايعات تاييد نشدهاي كه در مورد اين شركت به گوش ميرسد، خريد اين شركت توسط اريكسون، بزرگترين شركت مخابراتي جهان در ازاي 23 دلار آمريكا براي هر سهم است. شايعهاي كه مقامات اريكسون بطور تلويحي آن را رد كردهاند.
سامسونگ: به نظر ميرسد سرمايهگذاري سامسونگ در كاهش فاصله تكنولوژيكي با ساير رقبا نتيجهبخش بوده است. در سالهاي نه چندان دور گوشيهاي سامسونگ بدون داشتن امكانات فني قابل توجه و تنها به كمك ظاهر و طراحي زيبا به فروش ميرسيدند ولي در يكي دو سال اخير اين شركت با توجه ويژه به افزودن امكانات و قابليتهاي پيشرفته به گوشيهاي خود سعي زيادي براي تغيير نگرش مصرفكنندگان به تلفنهاي همراه خود، كرده است.
تبلور اين تلاش سامسونگ را ميتوان در برگزيده شدن دو مدل از گوشيهاي اين شركت در معتبرترين كنفرانس تخصصي تلفنهاي همراه يعني كنفرانس تريجياسام (3GSM) بارسلونا، مشاهده كرد. سامسونگ در اين دوره تنها شركتي بود كه توانست فروش خود را به نسبت سه ماهه چهارم سال گذشته افزايش دهد. فروش سامسونگ با 5/2 ميليون دستگاه افزايش به 8/34 ميليون دستگاه رسيد و سهم بازار اين شركت هم از 3/11 به 6/13 درصد رسيد. سامسونگ با اين رشد نه تنها خود را از تهديد جدي سونياريكسون رها كرد، بلكه خود را به عنوان مدعي اصلي رتبه دوم و تهديدي جدي براي موتورولاي بحران زده مطرح نمود.
سونياريكسون: تعلل سونياريكسون در ارائه محصولات با امكانات پيشرفته، رفتهرفته اثرات خود را نشان ميدهد. اگرچه افزايش سهم بازار نزديك به 3 درصد به نسبت دوره مالي گذشته يك پيروزي بزرگ براي اين شركت محسوب ميشود، ولي كاهش نيم درصدي سهم بازار به نسبت سه ماهه چهارم سال گذشته و نيز كاهش متوسط قيمت هر گوشي به رقم 134 يورو، نشانههاي خوبي نيستند. متوسط قيمت هر گوشي اين شركت در اين دوره به 134 يورو رسيد هرچند اين رقم به نسبت ساير توليدكنندگان رقم خوبي ارزيابي ميشود، ولي اگر اين رقم را با رقم متوسط سال گذشته كه 149 يورو بوده و يا 146 يوروي سه ماهه چهارم سال قبل قياس كنيم، متوجه كاهش چشمگير آن خواهيم شد كه نتيجه رويكرد اين شركت به افزايش سهم بازار با تكيه بر توليد گوشيهاي ارزان قيمت، بوده است.
اغلب اخباري كه از سونياريكسون در اين دوره به گوش رسيد، در خصوص توليد گوشيهاي ارزان قيمت بود. از توليد گوشي توسط فاكسكون و فلكسترونيك در هندوستان تا قرارداد توليد گوشيهاي ارزانقيمت توسط ساژم فرانسه. بر خلاف سالهاي گذشته هيچ خبري در خصوص توليد گوشيهاي پيشرفته از اين شركت منتشر نگرديد. با توجه به اينكه اغلب مصرفكنندگان سونياريكسون را جوانان و علاقهمندان به تكنولوژيهاي پيشرفته تشكيل ميدهند و اين روند ميتواند به از دست دادن بخش قابل توجهي از خريداران بيانجامد. سونياريكسون در اين دوره 8/21 ميليون گوشي به فروش رساند و سهم بازار اين شركت در اين دوره 5/8 درصد بود.
الجي: الجي در اين دوره موفق به فروش 8/15 دستگاه گوشي گرديد و سهم بازار اين شركت 2/6 درصد بود كه هم نسبت به دوره مشابه سال قبل و هم نسبت سه ماهه چهارم سال 2006 كاهش در سهم بازار را نشان ميدهد. الجي تلاش گستردهاي براي تغيير چهره محصولات خود كرده است. از مدلهاي متنوع شكلات تا گوشيهاي شاين، پرادا و همكاري با گوگل در توليد تلفن همراه مبتني بر سرويسهاي گوگل همه و همه حاكي از عزم اين شركت براي باقي ماندن در كورس رقابت و معرفي الجي به عنوان نام تجاري نه براي گوشيهاي ارزان قيمت بلكه براي گوشيهايي با طراحي جذاب و تكنولوژي پيشرفته، بوده است.
ساير توليدكنندگان: رفتهرفته برندهاي مشهور كه در توليد تلفن همراه توفيق چنداني نداشتهاند از رده توليدكنندگان فعال خارج ميشوند. پس از اينكه بنكيو موبايل (دارنده نام تجاري بنكيو- زيمنس) اعلام ورشكستگي كرد، دامنه اين بحران گريبان شركت مادر يعني بنكيو را نيز گرفت و ماه گذشته اين شركت اعلام كرد از اين پس تنها به توليد محصول براي ساير توليدكنندگان خواهد پرداخت و ديگر محصولات با برند بنكيو توليد نخواهد كرد. فيليپس از ديگر توليدكنندگان سرشناس نيز مراحل واگذاري كسبوكار تلفن همراه خود به شركت محصولات الكترونيكي چين (CEC) را تكميل كرد و خود را از اين بازار كنار كشيد.
اما ساژم توليدكننده سرشناس فرانسوي كه به دنبال زياندهيهاي متوالي شرايط بحراني را پشت سر ميگذاشت، موفق شد توافق نامههايي با سوني اريكسون و ودافون براي توليد تلفنهاي همراه با برند اين شركتها توسط ساژم منعقد كند و با اميدواري بيشتري به آينده نگاه كند. در كل توليدكنندگان اين بخش موفق به توليد 5/47 ميليون دستگاه گوشي شدند كه سهم بازاري در حدود 5/18 درصد را شامل ميشود كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/4 درصد كاهش را نشان ميدهد. ولي با توجه به سهم 7/15 درصدي سه ماهه چهارم سال گذشته رشدي برابر 8/2 درصد را تجربه كردهاند كه عمده آن به دليل كاهش تقاضا در كشورهاي اروپايي و آمريكاي شمالي (كه بزرگترين مصرفكنندگان گوشيهاي مشهور هستند.) و رشد مصرف در خاورميانه و آسيا ، بوده است.
گوشي مدل Z560 سامسونگ اگرچه موفق به دريافت جايزه بهترين گوشي نسل سوم در كنفران تريجياسام بارسلونا نشد ولي مورد تقدير ويژه هيتداوران قرار گرفت